Успіх

Чотири найважливіші етапи розвитку команди

На початку спільної роботи співробітники натхнені і налаштовані оптимістично. Проте вже на другому етапі можуть виникнути складності, зниження мотивації або сумніви. Але прочитавши цю статтю ви можете легше подолати всі ці труднощі.

Що таке команда? Команда, колектив – це одні із соціальних інститутів, які оточують фактично кожної людини. Клас – колектив, компанія друзів – команда, якої ви досягаєте певні цілі. І в кожній групі є дві речі, які об’єднують

· Загальна мета

· Лідер/організатор/керівник

Так які ж етапи становлення команди є

Етап 1. Формування команди і початок спільної роботи

На стадії формування відбувається обговорення умов, розподіл ролей, узгодження графіка нарад та уточнення складу учасників.

Саме на цьому етапі члени команди стикаються з труднощами, пов’язаними з переходом від індивідуального до командної роботи. Співробітники на підйомі, вони передчувають майбутні успіхи і налаштовані оптимістично. Кожен відчуває гордість від того, що вибрали саме його. З іншого боку, людей мучать підозри, вони відчувають страх і занепокоєння.

На першому етапі, як і на будь-якому іншому, саме головне – регулярно звертатися до статуту команди, використовувати інформаційні довідки при організації нарад і складати звіти про поточний статус проекту.

На цьому етапі також доцільно виконувати наступні рекомендації:

· переконайтеся, що У КОЖНОГО ЧЛЕНА КОМАНДИ є чітко ВИЗНАЧЕНА РОЛЬ, а також постарайтеся погоджувати з співробітниками всі рішення;

· час від часу перерозподіляйте ролі між членами команди;

· проводите тренінги на тему командної роботи, довіри, адже робочий колектив – це середовище, де довіряють.

· розробіть основні правила поведінки в команді і доведіть їх до відома кожного співробітника, неодмінно погодивши і підкоригувавши – так колеги зрозуміють, що з ними рахуються.

Щоб зберегти контроль над ситуацією, лідеру потрібно ефективно їх організувати, налагодити взаємообмін думками і виявляти повагу до думки інших членів команди.

Етап 2. Конфлікти і протистояння

На цьому етапі члени команди можуть прийти до розуміння, що їх завдання відрізняється від тієї, яку вони представляли спочатку, або що вона є більш складною. Деякі учасники виявляють занепокоєння з приводу відсутності руху вперед або зважаючи на брак досвіду роботи в команді. Це змушує сумніватися в доцільності усього проекту. Крім цього, команда може зіткнутися з наступними проблемами:

· учасники спираються на свій особистий досвід і не йдуть на співпрацю;

· виникають конфлікти серед членів групи, навіть незважаючи на те, що вони можуть дотримуватися єдиної думки щодо основних питань;

· починаються взаємні нападки і конкуренція;

· члени команди визнають початкові цілі важкодосяжним і висловлюють невдоволення з приводу великих навантажень.

Це важкий етап для будь-якого колективу. Якщо співробітники не знають про чотирьох стадіях розвитку команди і особливо про другий, то в більшості випадків команда розпадається, але наше завдання-цього не допустити.

Щоб успішно подолати етап конфліктів, скористайтеся наступними рекомендаціями:

· Постійно нагадуйте членам команди про чотирьох етапах.

· Поясніть колегам, що розбіжності – це невід’ємна частина роботи в команді.

· Зосередьтеся на загалькомандною мети.

· Визначте, яких результатів вдалося добитися до теперішнього моменту.

· Попросіть координатора допомогти у проведенні командних нарад.

· Проводите круглі столи, щоб кожен міг висловити свої сумніви.

· Завжди ставте в центр уваги процеси, а не конкретних людей.

· Повторюйте норми і стандарти роботи перед кожним нарадою.

· Коректуйте статут команди, орієнтуючись на звіти про поточний статус проекту та інформаційні довідки за нарад.

· Попросіть керівника проекту регулярно виступати перед командою (і коментувати її досягнення).

· Якщо відкритий опір одного-двох людина створює в команді не комфортну обстановку, то з ними необхідно провести особисту бесіду.

На другому етапі багато члени команди можуть розгубити свій початковий позитивний настрій. Сконцентруйте увагу працівників на те, що можна зробити, хто повинен це зробити і в які терміни. Даний етап необхідно подолати якомога швидше, щоб негативні наслідки конфліктних ситуацій не позначилися на проекті в цілому.

Етап 3. Нормалізація

На третьому етапі співробітники приймають концепцію командою роботи. Вони дотримуються вироблені правила поведінки, спілкування відбувається без збоїв, і всі рухаються у напрямку до поставленої мети. Члени команди відчувають, що спільна робота дає свої плоди, і кожен вносить певний внесок.

Члени команди можуть почати:

· висловлювати конструктивну критику;

· намагатися досягти взаєморозуміння і уникнути зіткнень;

· більш дружелюбно вести себе під час нарад;

· більше довіряти один одному;

· відчувати почуття спільності і командний дух.

Інформаційні довідки та звіти про статус проекту, а також ваша моральна підтримка допоможуть команді перейти до четвертого етапу і не повернутися на другий.

Етап 4. Робота в повну силу

Команда – механізм. Якщо деталь зламалася, то її або лагодять, або викидають.

Досягнувши цього етапу, команда починає з відносною легкістю виявляти і вирішувати проблеми. В цей період відбувається наступне:

· члени команди змінюють свою поведінку в позитивну сторону;

· проміжні результати досягаються раніше, ніж очікувалося;

· співробітники навчають і підтримують один одного.

Організація командної роботи – складний процес. Використання наведених вище рекомендацій допоможе вам легше подолати можливі труднощі на кожному з чотирьох етапів розвитку команди без шкоди для проекту в цілому.