Успіх

Як правильно побудувати план самонавчання?

Розповідаю, як самостійно вивчати нові компетенції з мінімальним бюджетом або взагалі безкоштовно.

Займатися самонавчанням я почала з 19 років. Спочатку самостійно займалася на останньому курсі Універу, потім освоїла дві нові професії, які годують донині. Тепер у мене нова мета, яка також вимагає нові компетенції. Цією статтею хочу скомпонувати свій досвід.

Як скласти список того, що потрібно вивчати?

Не кидайтеся відразу у вир з головою. Почніть з простого списку, що ви б хотіли підтягнути, а що вивчити з нуля. Тепер цей список потрібно профільтрувати кілька разів.

Перший етап. Спочатку потрібно викинути зі списку все, що на даний момент хоче вивчити, але не так і потрібно. Якщо ви не можете сказати тверде “так” пункту, викреслюйте.

Другий етап. Навпроти кожного залишився пункту в списку проставте бали – від 1 до 5. Потім розсортуйте їх у порядку убування. Виберіть 1-2 перших пункту і починайте працювати з ними.

Не варто вивчати одночасно більше 2 компетенцій – не вистачить часу, щоб зануритися в тему; ви будете втомлюватися, измотаете себе і в кінцевому рахунку все кинете. Засноване на своєму досвіді.

Ось це мій список на сьогодні. Закінчу писати статтю і продовжу навчатися створення сайтів на конструкторі. Всі замітки я веду – для персонального використання він абсолютно безкоштовний. Можна встановити на ПК, ноутбук, мак або навіть телефон.

Як створити план навчання?

Для мене це завжди було складною темою, ніколи не знаєш, за що хапатися в першу чергу. Тому, я знайшла лайфхак – знаходжу в інтернеті курси і копіюю всі його теми. Під кожну тему знаходжу матеріал – статті, підручники, канали в YouTube. Іноді навіть попадаються безкоштовні курси для новачків. Так у мене пройшло знайомство вперше з HTML і CSS – на GeekBrains є безкоштовні заняття з азів.

Якщо з якоюсь навичкою ви трохи знайомі, можна скласти план самостійно за типом рейтингу від незнайомих та проблемних тем, до тих, що ви знаєте досить добре. Тобто, йти від супротивного.

Наприклад, мені знайома тема налаштування контекстної реклами – зараз це мій основний заробіток. Але я розумію, що хочу краще розбиратися у своїй професії. Підтягувати буду проблемні зони – роботу з майндкартами і налаштування РМЯ (покази медійної реклами).

Як організувати робоче місце?

До цього питання я підійшла серйозно. Купила стіл, зручне крісло, повісила календар і коркову дошку. Все мрію ще купити книжкову шафу, але ставити нікуди. На столі у мене всілякі атрибути, які мотивують вчитися.

Дошку б теж показала, але сьогодні вона у мене відвалилася від стіни. Налякала кота і мене заодно.

Якщо ви плануєте бюджетно, але зі смаком обставити робоче місце, то ось ідеї.

Приблизно так і виглядає моє робоче місце.

ВАЖЛИВО! Завжди підтримувати стіл в порядку і тримати на ньому книги або зошити, які потрібні для занять. Так ви будете нагадувати собі про цілі і не пропаде бажання займатися. Коли я захламляю свій стіл, бажання сидіти і вчитися пропадає – немає мотивації спочатку все прибрати, а потім ще й навчатися. Тому, позаймалися – прибрали зайве.

Якщо ви живете не один або у вас немає своєї кімнати – раджу купити великі студійні навушники. Вони перекривають звук, а на тлі можна поставити ASMR або улюблену музику. Так швидше пориньте в атмосферу.

Як правильно займатися, щоб не кинути і не застрягти на одному місці?

У цьому блоці тільки мої нотатки, які допомагають займатися. Передаю багаж знань вам:

Складіть розклад. Якщо ви заплануєте, що з 20:00 до 21:00 будете займатися самонавчанням – ви це зробите з вірогідністю до 90% (форс-мажори виключати не варто). А от якщо не запланували, то пропустіть і перенесете на інший день.

На такий випадок в Google Календарі можна створити розклад з нагадуваннями. Також є Todoist або звичайний календар у телефоні, який підходить під цю мету.

Коли вивчала письменство, вела чекер – відзначала ті дні, коли писала. Початок місяця.

Діліться досвідом. Коли ми вчимо інших, ми вчимося самі – повторюємо інформацію, передавати її, знаходимо свої ж прогалини і потім заповнюємо їх. Тому, рекомендую вести блог і ділитися своїми досягненнями з однодумцями.

В блозі ви отримаєте потрібну підтримку, і зворотний зв’язок, і навіть нових друзів. Так було у мене, коли я тільки вивчала копірайтинг. Я вже давно не заробляю текстами на життя, але зв’язок з колегами в блозі підтримую донині.

Насолоджуйтесь процесом. Якщо вчіть англійську мову дивіться улюблені фільми мовою оригіналу. Якщо вивчаєте верстку, верстайте ті макети, які вам подобаються. Хочете поставити голос і розвинути гарну мова – записуйте аудіокниги або ведіть подкаст. Фішка самонавчання в насолоді навчанням. Вам не потрібно себе примушувати і робити щось нудне, навпаки, развлекатейсь – і навчання буде йти швидше.

Не поспішайте. Навіть не намагайтеся брати на себе на перших порах багато інформації і відповідальності. Ви швидко втомитеся і кинете. Краще діяти поступово, як в школі – один вечір позаймалися, інший відпочиваєте.

Як стежити за прогресом?

Щоб зрозуміти, як далеко ви просунулися – потрібна і зворотний зв’язок (той же блог) і думка зі сторони. Наприклад, ви можете зареєструватися на якомусь сервісі для підробітку і відгукуватися на запити клієнтів. Я використовую для цієї мети Kwork. Так і грошей заробите, і зрозумієте, чого ви стоїте.

Якщо ви малюєте, можете поставити завдання кожен місяць малювати по одному улюбленого персонажу.

Ще один спосіб – поставити цілі або позначити прогрес якимось фізичним еквівалентом. Наприклад, якщо ви вивчаєте іноземну мову – завантажити собі додаток, де можна спілкуватися з іноземцями і завести з ким-небудь повноцінну бесіду. Якщо це гра на гітарі – виконати улюблену пісню. В моєму випадку було зверстати сайт самостійно без сторонньої допомоги. Зараз я на конструкторі буду робити сайт для хорошої знайомої, безкоштовно, просто щоб відстежувати свій прогрес і за підсумком буде видно, чого я навчилася.